[{"label":"Home","url":"https:\/\/www.pbo-dpb.ca\/en"},{"label":"Publications","url":"https:\/\/www.pbo-dpb.ca\/en\/publications"},{"label":"Cost Estimate of Bill C-221, An Act to amend the Income Tax Act (oil and gas wells)","url":"https:\/\/www.pbo-dpb.ca\/en\/publications\/LEG-1920-002-M--cost-estimate-bill-c-221-an-act-amend-income-tax-act-oil-gas-wells--evaluation-cout-projet-loi-c-221-loi-modifiant-loi-impot-revenu-puits-petrole-ou-gaz"}]

Cost Estimate of Bill C-221, An Act to amend the Income Tax Act (oil and gas wells)

Published on March 25, 2020 PDF(opens a new window)

The bill establishes an income tax credit for qualifying corporations equal to the corporation’s general rate reduction percentage for the taxation year multiplied by the total of all expenses incurred by the corporation in that taxation year for the closure of an oil or gas well. This tax credit applies to expenses incurred after 2019 and before 2026. A qualifying corporation is defined as a corporation that owns one or more oil or gas wells in Canada which, for a taxation year, produced on average a total quantity of oil or gas that is less than 100,000 barrels of oil equivalent per day. To be considered for this tax credit the oil or gas well must be plugged and capped, surface structures and associated infrastructure dismantled, and the surface restored to its previous condition. PBO estimates the cost of this tax credit to be $264 million over its lifespan. The cost per year will depend on the total number of wells fully reclaimed in a given year.

pboml: version: 1.0.0 document: form: T-LEG-3.0.2 id: LEG-1920-002-M release_date: 2020-03-25T09:00:00-04:00 title: en: 'Cost Estimate of Bill C-221, An Act to amend the Income Tax Act (oil and gas wells)' fr: 'Évaluation du coût du projet de loi C-221, Loi modifiant la Loi de l’impôt sur le revenu (puits de pétrole ou de gaz)' type: en: 'Legislative Costing Note' fr: "Note sur l'évaluation du coût d'une mesure législative" copyright: en: '© Office of the Parliamentary Budget Officer, Ottawa, Canada, 2023' fr: '© Bureau du directeur parlementaire du budget, Ottawa, Canada, 2023' slices: - type: markdown display_label: false label: en: Description fr: Description content: en: "The bill establishes an income tax credit for qualifying corporations equal to the corporation’s general rate reduction percentage for the taxation year multiplied by the total of all expenses incurred by the corporation in that taxation year for the closure of an oil or gas well. This tax credit applies to expenses incurred after 2019 and before 2026.\n\nA qualifying corporation is defined as a corporation that owns one or more oil or gas wells in Canada which, for a taxation year, produced on average a total quantity of oil or gas that is less than 100,000 barrels of oil equivalent per day. To be considered for this tax credit the oil or gas well must be plugged and capped, surface structures and associated infrastructure dismantled, and the surface restored to its previous condition." fr: "Le projet de loi crée un crédit d’impôt pour les sociétés admissibles correspondant au produit du pourcentage de réduction du taux général qui leur est applicable pour l’année par le total des dépenses qu’elles ont engagées au cours de l’année pour la fermeture d’un puits de pétrole ou de gaz. Ce crédit d’impôt s’applique aux dépenses engagées après\_2019, mais avant\_2026.\n\nPar société admissible, on entend une société possédant un ou plusieurs puits de pétrole ou de gaz qui sont situés au Canada et qui, pour une année d’imposition, ont produit chaque jour en moyenne une quantité totale de pétrole ou de gaz inférieure à 100\_000\_barils équivalent pétrole. Pour qu’une société puisse se prévaloir de ce crédit d’impôt, il faut que les puits soient obturés et fermés, que les structures de surface et les infrastructures connexes aient été démantelées, et que la surface ait été remise dans son état antérieur." - type: kvlist label: en: 'Data Sources' fr: 'Sources des données' content: - key: content: en: 'Well License List Report' fr: 'Rapport de liste de licences d’exploitation de puits' value: content: en: 'Alberta Energy Regulator (AER)' fr: 'Alberta Energy Regulator (AER)' - key: content: en: 'Oil and Gas Well Reclamation Costs' fr: 'Coûts de remise en état des puits de pétrole ou de gaz' value: content: en: 'Alberta Liabilities Disclosure Project (ALDP)/AER Licensee Liability Rating (LLR) Program' fr: 'Alberta Liabilities Disclosure Project (ALDP) \[projet de divulgation du passif de l’Alberta\]/AER Licensee Liability Rating (LLR) Program \[programme de cote d’évaluation de la responsabilité du titulaire de licence (CERTL) d’AER\]' - key: content: en: 'Top Canadian Oil and Gas Companies by Production' fr: 'Principales compagnies pétrolières ou gazières canadiennes par production' value: content: en: KPMG fr: KPMG - key: content: en: 'Well Production by Operator' fr: 'Production des puits par exploitant' value: content: en: 'Canadian Association of Petroleum Producers (CAPP)' fr: 'Association canadienne des producteurs pétroliers (ACPP)' - key: content: en: 'Oil and Gas Production by Province' fr: 'Production pétrolière ou gazière par province' value: content: en: 'Natural Resources Canada' fr: 'Ressources naturelles Canada' prototype: key: type: markdown label: en: Variable fr: Variable value: type: markdown label: en: Source fr: Source - type: markdown label: en: 'Estimation and Projection Method' fr: "Méthode d'évaluation et d'établissement des projections" content: en: "Future well closures were estimated using historical data on the license status of oil and gas wells in Alberta. This historical data was projected forward using the average growth in reclaimed oil and gas wells between 2010 and 2018/2019. This growth was then used to estimate well reclamation in 2026 and reduced backwards by the average annual growth rate until 2020. Ineligible corporations were determined based on production levels from KPMG and CAPP for the 2017 and 2018 calendar years and were excluded from the calculation.\n\nOil and gas well reclamation costs were used from the ALDP and AER LLR Program. The general rate reduction percentage was held constant at its 2020 value of 13% which was applied to the total cost of closing and reclaiming wells in Alberta.\n\nThe Alberta estimate was then grossed-up for other provinces with material oil and gas production in Canada based on their oil production ratio with Alberta. Newfoundland and Labrador were excluded based on the structure of their oil sector.\n\nIt was assumed that all qualifying corporations would have taxable income in the current or another taxation year to utilize the full amount of the credit." fr: "Les fermetures de puits à venir ont été estimées sur la base des données historiques concernant l’état des licences de puits de pétrole ou de gaz en Alberta. Ces données historiques ont permis d’établir des projections en utilisant l’augmentation moyenne du nombre de puits de pétrole ou de gaz remis en état entre 2010 et 2018‑2019. Cette augmentation a ensuite été utilisée pour faire une estimation de la remise en état des puits en 2026, et le nombre obtenu a été réduit en fonction du taux de croissance annuel moyen pour la période allant jusqu’en 2020. Les sociétés non admissibles ont été déterminées en fonction des niveaux de production fournis par KPMG et l’ACPP pour les années civiles\_2017 et 2018, et elles ont été exclues du calcul.\n\nLes coûts de remise en état des puits de pétrole ou de gaz qui ont été utilisés sont ceux de l’ALDP et du programme CERTL d’AER. Le pourcentage de réduction du taux général a été maintenu de façon constante à sa valeur de 2020, soit 13\_%, qui a été appliquée au coût total de fermeture et de remise en état des puits en Alberta. Les estimations concernant l’Alberta ont ensuite été majorées pour les autres provinces productrices de pétrole ou de gaz au Canada en fonction de leur ratio de production avec l’Alberta. Terre‑Neuve‑et‑Labrador a été exclue en raison de la structure de son secteur pétrolier.\n\nOn est parti de l’hypothèse selon laquelle toutes les sociétés admissibles auraient un revenu imposable dans l’année d’imposition courante ou une autre année pour utiliser le montant total du crédit." - type: markdown label: en: 'Aggregate Results' fr: 'Résultats cumulatifs' content: en: 'PBO estimates the cost of this tax credit to be $264 million over its lifespan. The cost per year will depend on the total number of wells fully reclaimed in a given year.' fr: "Le DPB estime que ce crédit d’impôt coûtera, au bout du compte, 264\_millions de dollars. Le coût annuel dépendra du nombre total de puits entièrement remis en état une année donnée." - type: markdown label: en: 'Sources of Uncertainty' fr: "Sources de l'incertitude" content: en: 'The number of oil and gas wells closed and reclaimed in future years will impact the cost estimate, and the number of closures will be impacted by the state of the oil and gas sector in Canada. The estimate is sensitive to the costs incurred by a qualifying corporation when closing oil and gas wells. A behavioural response was not included in the estimate as it is not expected.' fr: 'Le nombre de puits de pétrole et de gaz fermés et remis en état au cours des prochaines années aura une incidence sur l’estimation des coûts, et l’état des secteurs pétrolier et gazier au Canada aura des répercussions sur le nombre de fermetures. L’estimation est sensible aux coûts encourus par une société admissible lors de la fermeture de puits de pétrole ou de gaz. La réaction comportementale n’a pas été prise en considération dans les estimations, car on ne s’attend pas à ce qu’il y en ait une.' - type: kvlist id: authors readonly: true label: en: 'Prepared by' fr: 'Note préparée par' content: - key: content: en: '[Jamie Forsyth](https://www.pbo-dpb.ca/en/staff--equipe/jamie-forsyth)' fr: '[Jamie Forsyth](https://www.pbo-dpb.ca/fr/staff--equipe/jamie-forsyth)' value: content: en: - Analyst - '[jamie.forsyth@parl.gc.ca](mailto:jamie.forsyth@parl.gc.ca)' fr: - Analyste - '[jamie.forsyth@parl.gc.ca](mailto:jamie.forsyth@parl.gc.ca)' prototype: key: type: markdown label: en: Name fr: Nom value: type: markdown label: en: Contact fr: Contact - type: table label: en: 'Cost of proposed measure ' fr: 'Coût de la mesure proposée' content: - millions: en: 2020-2021 fr: 2020-2021 totalcost: 42 tensions: 0 - millions: en: 2021-2022 fr: 2021-2022 totalcost: 43 tensions: 0 - millions: en: 2022-2023 fr: 2022-2023 totalcost: 45 tensions: 0 - millions: en: 2023-2024 fr: 2023-2024 totalcost: 47 tensions: 0 - millions: en: 2024-2025 fr: 2024-2025 totalcost: 49 tensions: 0 - millions: en: 2025-2026 fr: 2025-2026 totalcost: 38 tensions: 0 variables: millions: label: en: 'Fiscal year' fr: 'Exercice financier' is_descriptive: true totalcost: label: en: 'Total cost' fr: 'Coût total' type: number unit: en: '$ millions' fr: 'Millions de $' - type: markdown display_label: false label: en: Notes fr: Notes content: en: "- Estimates are presented on an accrual basis as would appear in the budget and public accounts.\n- A positive number implies a deterioration in the budgetary balance (lower revenues or higher spending). A negative number implies an improvement in the budgetary balance (higher revenues or lower spending).\n- “-“ = PBO does not expect a financial cost" fr: "- Les estimations sont présentées selon la méthode de comptabilité d’exercice, telles qu’elles figureraient dans le budget et les comptes publics.\n- Un nombre positif indique une détérioration du solde budgétaire (en raison d’une baisse des revenus ou d’une augmentation des charges). Un nombre négatif indique une amélioration du solde budgétaire (en raison d’une hausse des revenus ou d’une baisse des charges).\n- « - » = Le DPB ne prévoit pas de coût financier." annotations: { }
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