[{"label":"Home","url":"https:\/\/www.pbo-dpb.ca\/en"},{"label":"Publications","url":"https:\/\/www.pbo-dpb.ca\/en\/publications"},{"label":"Digital Services Tax","url":"https:\/\/www.pbo-dpb.ca\/en\/publications\/LEG-2324-013-S--digital-services-tax--taxe-services-numeriques"}]

Digital Services Tax

Published on October 17, 2023 PDF(opens a new window)

The Budget 2023 confirms the government’s intention to implement a Digital Services Tax (DST) as of 1 January 2024, with retroactive effect to 1 January 2022 if Canada does not reach a multilateral agreement on the taxation of digital services.

pboml: version: 1.0.0 document: form: T-LEG-3.0.2 id: LEG-2324-013-S release_date: 2023-10-17T09:00:00-04:00 title: en: 'Digital Services Tax' fr: 'Taxe sur les services numériques' type: en: 'Legislative Costing Note' fr: "Note sur l'évaluation du coût d'une mesure législative" copyright: en: '© Office of the Parliamentary Budget Officer, Ottawa, Canada, 2023' fr: '© Bureau du directeur parlementaire du budget, Ottawa, Canada, 2023' slices: - type: markdown display_label: false label: en: Description fr: Description content: en: "The Budget 2023 confirms the government’s intention to implement a Digital Services Tax (DST) as of 1 January 2024, with retroactive effect to 1 January 2022 if Canada does not reach a multilateral agreement on the taxation of digital services.[^1]\n\nThe DST would apply to businesses (on a consolidated group basis) with annual worldwide revenues from all sources of €750 million and more, as well as annual Canadian digital services revenue greater than CA$20 million.\n\nTaxable Canadian Digital Services Revenue Categories:\n\n- Canadian online marketplace services\n- Canadian online advertising services\n- Canadian social media services; and,\n- Canadian user data services\n\nThe DST would be equivalent to 3% of Canadian digital services revenues in excess of CA$20 million in a calendar year.\n\nThe PBO estimates the DST will increase federal government revenues by CA$7.2 billion over five years." fr: "Dans le budget de 2023, le gouvernement a confirmé son intention de mettre en place une taxe sur les services numériques (TSN) à compter du 1er\_janvier 2024. Cette taxe viserait de façon rétroactive les revenus gagnés depuis le 1er\_janvier 2022 si le Canada n’arrive pas à conclure une convention multilatérale sur l’imposition des services numériques[^1].\n\nLa TSN est applicable aux entreprises (membres d’un groupe consolidé) dont les revenus annuels, à l’échelle mondiale, s’élèvent à 750\_millions d’euros ou plus, toutes sources confondues, ainsi qu’aux entreprises canadiennes de services numériques dont les revenus annuels sont supérieurs à 20\_millions de dollars canadiens.\n\nIl existe quatre catégories de revenus de services numériques assujettis à la taxe canadienne\_:\n\n- Services de marché en ligne au Canada;\n- Services de publicité en ligne au Canada;\n- Services de médias sociaux au Canada;\n- Services de données d’utilisateurs au Canada.\n\nLa TSN s’applique à un taux de 3\_% aux revenus des services numériques offerts au Canada qui dépassent le seuil de 20\_millions de dollars canadiens par année civile.\n\nLe DPB estime que la TSN fera augmenter les revenus du gouvernement fédéral de\_7,2\_milliards de dollars sur cinq ans." - type: table label: en: '5-Year Cost' fr: 'Coût sur cinq ans' content: - fiscalyear: en: 2023-2024 fr: 2023-2024 totalcost: -2468 tensions: 0 - fiscalyear: en: 2024-2025 fr: 2024-2025 totalcost: -1230 tensions: 0 - fiscalyear: en: 2025-2026 fr: 2025-2026 totalcost: -1207 tensions: 0 - fiscalyear: en: 2026-2027 fr: 2026-2027 totalcost: -1169 tensions: 0 - fiscalyear: en: 2027-2028 fr: 2027-2028 totalcost: -1158 tensions: 0 - fiscalyear: en: Total fr: Total totalcost: -7231 tensions: 0 variables: fiscalyear: label: en: 'Fiscal year' fr: 'Exercice financier' readonly: true is_descriptive: true totalcost: label: en: 'Total cost' fr: 'Coût total' type: number readonly: false unit: en: '$ millions' fr: 'Millions de dollars' - type: markdown display_label: false label: en: Notes fr: Notes content: en: "- Estimates are presented on an accrual basis as would appear in the budget and public accounts.\n- A positive number implies a deterioration in the budgetary balance (lower revenues or higher spending). A negative number implies an improvement in the budgetary balance (higher revenues or lower spending).\n- Totals may not add up due to rounding." fr: "- Les estimations sont présentées selon la méthode de comptabilité d’exercice telles qu’elles figureraient dans le budget et les comptes publics.\n- Un nombre positif indique une détérioration du solde budgétaire (en raison d’une baisse des revenus ou d’une augmentation des charges). Un nombre négatif indique une amélioration du solde budgétaire (en raison d’une hausse des revenus ou d’une baisse des charges).\n- La somme des composantes peut ne pas être égale au total, en raison des écarts d'arrondis." - type: markdown label: en: 'Estimation and Projection Method' fr: "Méthode d'évaluation et d'établissement des projections" content: en: "The tax base was determined using data from the financial statements of public companies meeting the criteria set out above for 2022. The tax base was then projected using the average growth rate of 9.3% forecasted by various sources for the relevant sectors.\n\nThe data were adjusted to account for revenues in scope that relate to Canada. Whenever those were not explicitly disclosed in companies’ annual reports, the proportion of relevant global revenues was estimated using the relative size of the Canadian economy or web traffic data. The tax base was further adjusted to account for a potential behavioural response from affected businesses, which would gradually reduce revenues by 30% by 2027-28.[^2] An effective tax rate of 2.59% was then applied to the adjusted tax base to reflect the expected reduction in corporate income tax, as businesses paying the DST can deduct the expense from their taxable income." fr: "L’assiette fiscale a été établie à partir des données contenues dans les états financiers des entreprises publiques sujettes aux critères énoncés ci-dessus pour l’année\_2022. Elle a ensuite été projetée à partir du taux de croissance moyen de 9,3\_% prévu par différentes sources pour les secteurs pertinents.\n\nLes données ont été ajustées pour tenir compte des revenus qui concernent le Canada. Lorsque ces revenus n’étaient pas explicitement mentionnés dans les rapports annuels des entreprises, la proportion des revenus mondiaux concernés a été estimée en utilisant la taille relative de l’économie canadienne ou des données sur le trafic Web. L’assiette fiscale a été corrigée pour tenir compte d’éventuels changements de comportement de la part des entreprises concernées qui pourraient entraîner une réduction progressive des revenus de\_30\_% d’ici 2027-2028[^2]. Ensuite, un taux effectif de 2,59\_% a été appliqué à l’assiette fiscale rajustée afin de refléter la réduction attendue de l’impôt sur le revenu des entreprises, puisque celles qui paieront la TSN pourront déduire cette dépense de leur revenu imposable." - type: markdown label: en: 'Sources of Uncertainty' fr: "Sources de l'incertitude" content: en: 'The limited information in financial statements means the estimation of in-scope revenues subject to DST involves a high degree of uncertainty. It is also expected that businesses in the targeted sectors will adjust their services and prices in response to the new law. In addition, this analysis does not consider the fact that the government will have to deploy additional resources to track transactions in Canada since this data is not currently collected. Finally, advertising services targeting streaming TVs were not included in the analysis given the difficulty of isolating this data.' fr: 'Le peu d’informations contenues dans les états financiers signifie que l’estimation des revenus assujettis à la TSN comporte un degré élevé d’incertitude. On s’attend aussi à ce que les entreprises des secteurs ciblés adaptent leurs services et leurs prix en fonction de la nouvelle loi. En outre, cette analyse ne prend pas en considération le fait que le gouvernement devra déployer des ressources additionnelles pour faire le suivi des transactions en sol canadien puisque ces données ne sont pas collectées actuellement. Enfin, les services de publicité ciblant les services de télédiffusion en continu n’ont pas été pris en compte dans l’analyse étant donné la difficulté d’isoler ces données.' - type: kvlist id: authors readonly: true label: en: 'Prepared by' fr: 'Note préparée par' content: - key: content: en: '[Diarra Sourang](https://www.pbo-dpb.ca/en/staff--equipe/diarra-sourang)' fr: '[Diarra Sourang](https://www.pbo-dpb.ca/fr/staff--equipe/diarra-sourang)' value: content: en: - Advisor-Analyst - '[diarra.sourang@parl.gc.ca](mailto:diarra.sourang@parl.gc.ca)' fr: - Conseillère-analyste - '[diarra.sourang@parl.gc.ca](mailto:diarra.sourang@parl.gc.ca)' prototype: key: type: markdown label: en: Name fr: Nom value: type: markdown label: en: Contact fr: Contact - type: kvlist label: en: 'Data Sources' fr: 'Sources des données' content: - key: content: en: Revenues fr: Revenus value: content: en: 'Annual reports, Capital IQ' fr: 'Rapports annuels, Capital IQ' - key: content: en: 'Revenues growth' fr: 'Croissance des revenus' value: content: en: 'Various ([PricewaterhouseCoopers](https://www.pwc.com/gx/en/industries/tmt/media/outlook/changes-in-digital-advertising-spend.html#:~:text=The%20growth%20is%20fed%20largely,US%24723.6%20billion%20in%202026.), [Shopify](https://www.shopify.com/blog/global-ecommerce-sales?prev_msid=ae17e29e-5D1E-4D3A-9E3F-67538B86274D), [Business Research Insight](https://www.businessresearchinsights.com/market-reports/social-media-market-102633))' fr: 'Divers ([PricewaterhouseCoopers](https://www.pwc.com/gx/en/industries/tmt/media/outlook/changes-in-digital-advertising-spend.html#:~:text=The%20growth%20is%20fed%20largely,US%24723.6%20billion%20in%202026.), [Shopify](https://www.shopify.com/blog/global-ecommerce-sales?prev_msid=ae17e29e-5D1E-4D3A-9E3F-67538B86274D), [Business Research Insight](https://www.businessresearchinsights.com/market-reports/social-media-market-102633))' - key: content: en: 'Nominal Gross Domestic Product' fr: 'Produit intérieur brut nominal' value: content: en: 'Organization for Economic Co-operation and Development (OECD)' fr: 'Organisation de coopération et de développement économiques (OCDE)' - key: content: en: 'Traffic data' fr: 'Données liées au trafic' value: content: en: Similarweb fr: Similarweb - key: content: en: 'Attrition rate (behavioural response)' fr: 'Taux d’attrition (changement de comportement)' value: content: en: 'United Kingdom Office for Budget Responsibility' fr: 'Office for Budget Responsibility (Royaume‑Uni)' prototype: key: type: markdown label: en: Variable fr: Variable value: type: markdown label: en: Source fr: Source annotations: - id: 1 content_type: markdown content: en: 'To this effect, on August 4, 2023, the Department of Finance released a revised draft of the _Digital Services Tax Act_.' fr: "À cet effet, le ministère des Finances a publié une version révisée de la _Loi de la taxe sur les services numériques_ le 4\_août 2023." - id: 2 content_type: markdown content: en: 'Potential behavioural responses from businesses, on a consolidated group basis, may involve reclassifying revenue currently considered in scope to be out of scope, especially for entities with mixed business models; modifying business models to generate new revenue streams that are out of scope; and engaging in profit shifting.' fr: 'Les entreprises ou groupes consolidés pourraient changer leurs méthodes, notamment reclasser des revenus actuellement considérés comme compris dans le champ d’application comme étant exclus de celui-ci, en particulier pour les groupes ayant des modèles d’entreprise mixtes, modifier les modèles d’entreprise pour générer de nouveaux flux de revenus qui ne sont pas compris dans le champ d’application ou procéder à des transferts de profits.'
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